جدید ترین اخبار برجام| ایران با برجام یا بی برجام

راهکار حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ما نگاه همه جانبه به نقاط ضعف اقتصاد و تقویت آنها و منسجم سازی نظام برنامه ریزی اقتصادی داخلی است.
جدید ترین اخبار برجام| ایران با برجام یا بی برجام
  0
 2326
امتیاز کاربران 0/0 از 5

سخنان حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگویی خبری

در حال حاضر نباید خوش بین به بازگشت به برجام باشیم. راهکار حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ما نگاه همه جانبه به نقاط ضعف اقتصاد و تقویت آنها و منسجم سازی نظام برنامه ریزی اقتصادی داخلی است.

به گزارش اخبار صنعت، باز هم بحث از مذاکرات و بازگشت آمریکا یعنی معماران برجام به برجام مطرح شده، البته این بار به جای کری و اوباما، بایدن است که خود در تدوین همین برجام به عنوان معاون رئیس جمهور قبلی آمریکا نقش داشته است. به هر حال شرایط اقتصادی کشور پیچیده است، نگاه های خیره به بازگشت آمریکا و حسرت هایی که برای عدم اصلاح ساختارهای اقتصادی از درون خورده‌ می شود تبلور دو نگاه مختلف به مسائل اقتصادی کشور است، نگاه از درون یا بیرون کشور. حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی در این گفت و گو دو سناریوی اقتصادی با برجام و بی برجام را در آینده نه چندان دور در اقتصاد کشور برای ما تحلیل کرده که در ادامه می خوانیم. 

حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص تعیین نرخ ارز و هیجانات روانی و مسائل اقتصادی موثر بر آن به ما گفت : برای تحلیل موضوع نرخ ارز و سیاست گذاری‌های مربوط به آن که اصولا از سوی دولت صورت می گیرد چند نوع نگاه در تصمیم گیری اقتصادی بر این مساله حاکم است، یعنی مساله نرخ گذاری ارز و حل مسائل اقتصادی را با نگاه های متفاوت می توان مورد ارزیابی قرار داد. وی در خصوص این موضوع دو نگاه خوشبینانه و بد بینانه محتمل را بررسی کرد و گفت : درباره تغییر قیمت و تعیین نرخ ارز دو نگاه وجود دارد. یک نگاه خوشبینانه و یک نگاه بد بینانه مطرح می شود. اگر نگاه خوش بینانه ای نسبت به این موضوع داشته باشیم و گمان کنیم که بعد از انتخاب آقای جوبایدن تمام تحریم های اقتصادی و بانکی به کار گرفته شده علیه جمهوری اسلامی ایران برچیده می شود در نتیجه باز شدن چنین وضعیتی پیش روی کشور و فروش نفت یعنی ایران بتواند نفت خود را به صورت کامل همانند قبل به فروش برساند وضعیت اقتصادی و به تبع آن نرخ ارز هم تغییر می کند. 

معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این باره توضیح داد : در این شرایط با توجه به اینکه هم امکان صادرات نفتی و  غیر نفتی برای ایران بیش از چند سال گذشته فراهم می شود و با توجه به آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور منابع ارزی قابل توجهی در دسترس ما قرار می گیرد، یا به عبارت بهتر منابع ارزی کشور بیش از نیاز خواهد بود، این مساله حتما به کاهش  نرخ دلار می انجامد.

حیدر مستخدمین حسینی در صورت تحلیل خوشبینانه از آینده اقتصاد و مذاکرات مورد توافق دو طرف ایران و آمریکا در خصوص نرخ ارز در شرایط مطلوب تصریح نمود : اگر در این شرایط خوشبینانه قرار بگیریم می توانیم روی این موضوع امیدوار باشیم که نرخ ارز به  حول و حوش ١٠ هزار تومان برسد یا در همین رنج قیمتی قرار بگیرد که البته خوشبینانه است و نمی تواند تحقق پیدا کند.

وی در این باره تصریح نمود : مسلما این موضوع در حال حاضر و با توجه به زیاده خواهی های آمریکا عملی نمی شود، این موضوع یک رویا است بنابراین فعلا نباید به رویاها چندان متکی باشیم و راه های درست و اصولی تنظیم و تدوین مسائلاقتصادی از داخل را به امید تحقق راه های غیر عملی بر روی خود ببندیم یا به آن بی توجهی کنیم. 

معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص نگاه دوم یا نگاه بدبینانه به موضوعات روز اقتصادی و سیاسی تاثیر گذار بر نرخ ارز خاطر نشان کرد : نگاه بدبینانه این است که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در آمریکا هیچ مساله ای به نفع ایران تغییر نکند البته بهتر است اسم این موضوع را نگاه واقع بینانه بگذاریم تا بدبینانه به این دلیل که عملا برای ما فرقی نمی کند که ترامپ روی کار بیاید یا بایدن، چرا که روند ضدیت آمریکا با ما  ادامه پیدا می کند. در چنین شرایطی ساختار دولت باید حتما تغییر کند. استاد اقتصاد بیان داشت : متاسفانه دولت آقای روحانی توان مقابله با جنگ اقتصادی را ندارد و این مساله را در عمل  نشان داده که برای رویارویی درست و به هنگام با تحریم اقتصادی برنامه کارآمدی برای جنگ اقتصادی تدوین نکرده است بنابراین نمی توان چندان به رفع مشکلات اقتصادی بدون مدیریت درست در دولت امیدوار بود. 

وی در خصوص گمانه زنی ها مبنی بر مذاکره دولت جدید آمریکا با دولت کنونی یا دولت بعدی ایران گفت : نظرات مختلفی در این باره داده می شود. برخی بر این باورند که دولت آقای بایدن به احتمال زیاد منتظر مذاکره با دولت بعدی در ایران می‌شود اما ممکن است دولت جدید آمریکا  با دولت آقای روحانی هم صحبت کند و پشت صحنه مذاکراتی صورت بگیرد چرا که عالم سیاست، عالم پیچیده ای است شاید آمریکا شرایطی را به وجود بیاورد که این دولت مذاکره ای در قالب همان برجام  را انجام دهد و پیش ببرد و نقاط امیدواری را رقم بزند که حتی برای انتخابات ایران هم بتواند موجب تغییر نگاه مردم به نامزدها یا جناح های سیاسی شود. از این منظر ممکن است اصلاح طلب ها مذاکره را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در این باره اظهار داشت : بعید نیست دولت جو بایدن و دموکرات ها به سمت بازگشت نسبی به برجام تمایل نشان بدهند  و برخی تحریم ها را بردارند تا نقطه قوتی برای انتخابات دوره بعد ایران شود تا در کورس رقابت اصلاح طلب ها و اصول گرا ها، اصلاح طلب ها از این شرایط به نفع خود بهره‌ برداری کنند، این ساده ترین شکلی است که ممکن است محقق شود اما چندان مشخص نیست که چه مسائلی حادث می شود. حیدر مستخدمین حسینی با ارائه راهکارهای مورد نیاز اقتصاد کشور خاطر نشان کرد : به هر حال نباید به مذاکره با آمریکا و لطف آمریکا به ایران خوش بین و امیدوار باشیم، چرا که از آمریکا انتظار کنار آمدن با ایران وجود ندارد از این رو ما باید ساختار اقتصادی کشور را از درون دچار  تغییراتی کنیم، تا نگرش دولت نسبت به موضوع تغییر کند. اگر دولت در  همین اواخر کار خود در مواضع و سیاست گذاری های اقتصادی خود تغییراتی ایجاد کند قطعا می تواند کار گشا باشد، اما این دولت با همین ترکیب تیم اقتصادی و نگاهی که به مسائل اقتصادی دارد عملا فادر به فائق آمدن بر مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود نیست، همان طور که در همه ی این سالها که نتوانسته وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد بلکه با بدتر  کردن معیشت مردم، افزایش نرخ بیکاری از دست رفتن اشتغال و کاهش شدید سرمایه گذاری، رشد اقتصادی کشور را به شدت منفی کرده است چندان محل امیدواری باقی نگذاشته است . حل همه ی این مسائل وابسته به تغییر نگاه مدیریتی و درک این موضوع است که ما درگیر یک جنگ اقتصادی همه جانبه هستیم، اگر در این چارچوب برنامه ریزی کنیم حتی اگر دموکرات ها بازگشت به برجام را نپذیرفتند با اصلاحات اساسی در ساختارهای اقتصادی، اقتصاد می تواند نفسی بکشد، لذا به هیچ وجه نباید دل خوش به رفع تحریم ها باشیم، دست روی دست بگذاریم. مهم توجه همه جانبه به نقاط ضعف اقتصاد و تقویت آنها و منسجم سازی نظام برنامه ریزی اقتصادی داخلی است تا بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم، هر چند سخت اما شدنی است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha