سونامی تورمی در راه است

سونامی تورمی در راه است
  0
 684
امتیاز کاربران 0/0 از 5

نسیم سوران_ اقتصاد ایران در معرض دو تهدید جدی قرار دارد، از یک سو فشارهایی که از آن سوی مرزها و با ابزار تحریم بر آن وارد می شود را به جان خریده و از سوی دیگر نیز با معضلات خود ساخته ناشی از سیاستگذاری دولتمردان مقابله می کند. هرچند شوک های ناشی از تهدید خارجی باعث خروج قطار اقتصادی از ریل اصلی آن شده، اما بنظر می رسد سهم چالش های داخلی در شکل گیری ناترازی های اقتصادی کمتر از تحریم نبوده است. غلبه سیاسی دولت بر بانک مرکزی و بانک ها از جمله تهدیدهای داخلی است که موجب شده بار اصلی ناترازی های اقتصادی بر دوش سیستم بانکی کشور بیفتد. اینجاست که دولت اهداف و مناسبات سیاسی کوتاه مدت خود را در اولویت قرار می دهد، ملاحظات و قیود بانک مرکزی و شبکه بانکی را نادیده می گیرد و با صدور دستور خلق پول منابع لازم برای هزینه بودجه اش را تامین می کند. خروجی این سیاست ها را نیز در تضعیف جایگاه بانک مرکزی به عنوان کارگزار سیاست های پولی و در نتیجه گرفتار شدن در تله رشد بالای تورم دیده ایم.به باور حیدر مستخدمین حسینی «اگر بانک مرکزی مستقل باشد، می تواند ثبات قیمت ها را دنبال کند اما به دلیل محدود بودن حوزه اختیارات این نهاد در زمینه سیاست گذاری پولی باید نگران یک سونامی تورمی جدید در آینده نزدیک باشیم.» وی همچنین معتقد است که در سایه طرح بانکداری مجلس اگر ته مانده ای از مستقل بودن در بانک مرکزی دیده می شد رو به خاموشی گذاشته و آخرین نفس های بانک مرکزی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. مشروح کامل گفتگو با این اقتصاددان و معاون حقوقی و امور مجلس اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به صورت فایل پی دی اف قابل دانلود و مطالعه است.

در میان وعده های اقتصادی دولت سیزدهم، وعده مهار گرانی و تورم بیش از همه خودنمایی می کند.کابینه اقتصادی دولت از همان ابتدا اعلام کرد که از جعبه سیاه خلق پول رمزگشایی و موتورهای اصلی رشد نقدینگی را خاموش کرده است. ابراهیم رییسی حتی پیش از آنکه بر صندلی ریاست تکیه بزند از امکان پذیر بودن تورم تک رقمی تحت فرمانروایی دولت متلوعش سخن می گفت. این گزاره در یک سال گذشته نیز به کرات  از سوی دست اندرکاران این دولت تکرار شده است. اما آمارها خبر از خودنمایی تورم های بالای 50 درصدی و بایگانی شدن وعده تورم یک رقمی در اقتصاد می دهند. آیا اساسا وعده کاهش تورم در حوزه مسوولیت های دولت است یا بانک مرکزی؟

گزارش ها و نقطه نظراتی که توسط دولت و تیم اقتصادی اش مطرح می شود حکایت از آن دارد که توانسته اند تورم را کنترل کنند، اما تا این لحظه حتی یک مورد از وعده های اقتصادی رییس جمهوری محقق نشده تا ما به عنوان کارشناسان مستقل اقتصادی دلخوش به این باشیم که تلاش های دولت در برخی حوزه ه کارساز بوده و برای مثال توانسته افزایش سطح عمومی قیمت ها را مهار کند، تورم را تحت کنترل در آورد و در کنار آن رشد نقدینگی را متوقف و حداقل در سطح قبلی آن حفظ کند. حتی آخرین آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی نیز خلاف جهت گیری های دولت را نشان می دهد.

برای مطالعه کامل مقاله می توانید از طریق لینک زیر به pdf کامل این مصاحبه دسترسی داشته باشید.


    برای دانلود متن کامل مصاحبه کلیک کنید.


  

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha