سجام چیست؟ثبت نام و دریافت کد بورسی✔️آموزش تصویری☀️

سامانه سجام چیست؟ مزایای ثبت نام در سامانه سجام چیست؟ در این مطلب از سایت کارگزاری سرمایه و دانش سامانه سجام را معرفی کرده و مراحل ثبت نام را توضیح می دهیم.
سجام چیست؟ثبت نام و دریافت کد بورسی✔️آموزش تصویری☀️
  6
 38630
امتیاز کاربران 4/0 از 5

کارگزاری سرمایه و دانش در راستای تکریم مشتریان و معرفی ویژگی های منحصر به فرد لومینو به فعالان بازار سرمایه به بهانه عید نوروز به ازای هر ثبت نام 100 هزار تومان به هر فرد و به ازای ثبت نام هر کسی با کد معرف اختصاصی شما هم 100 هزار تومان دیگر به شما هدیه می دهد. بعنوان مثال شما ثبت نامتان را تکمیل کرده اید، 100 هزارتومان اول را دریافت میکنید. در مرحله بعد با کد معرفی که میسازید 10 نفر دیگر ثبت نام می کنند خب پس 1 میلیون تومان دیگر هم به حساب شما واریز می شود. همه آن ده نفر هم 100 هزار تومان هدیه ثبت نام را دریافت کرده اند.
دریافت هدیه ثبت نام یک شرط دیگر هم دارد، برای مطالعه جزییات از لینک زیر استفاده کنید.

 

جشنواره بزرگ نوروزی کارگزاری سرمایه و دانش

پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن بر اکثر زمینه‌ها و امور روزمره حتی مشاغل تأثیر گذاشته است و امکان افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه و زمان را ایجاد کرده است. بازارهای مالی و بخصوص بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌. امروزه شاهد حجم بالایی از معاملات آنلاین هستیم که از طریق سایت کارگزاری‌ها و پورتفوی مخصوص هر کد بورسی انجام می‌شود. به‌ دلیل تغییرات صورت گرفته در بازار بورس، لزوم ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت اطلاعات همه سرمایه‌گذاران و تسریع ارائه خدمات در بازار سرمایه نیز احساس می‌شد. به همین منظور، سامانه‌ای به نام «سجام» ایجاد و راه‌اندازی شده است.

ورود و فعالیت هر فرد به بازارهای سرمایه مانند بازار بورس تنها با ثبت‌نام در سجام میسر می‌شود. در واقع تنها با یک‌بار ثبت‌نام در سجام بورس، دیگر نیازی به ارائه مجدد اطلاعات و تکمیل فرم اطلاعاتی در نهادهای مالی مختلف نخواهد بود. در گام اولی که به سمت سرمایه‌گذاری برمی‌دارید، تمام اطلاعات حساب بانکی، محل سکونت، اطلاعات هویتی و... از شما گرفته شده و این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. در ادامه مطلب به ‌طور کامل توضیح می‌دهیم که مفهوم، مزایا و مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام چیست.

سامانه سجام چیست؟

سجام در واقع اختصاری از عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به ‌منظور افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به فعالان بازارهای سرمایه و بهبود نظارت، از یک سامانه استفاده می‌شود، که تمام اطلاعات هویتی و سوابق معاملاتی سرمایه‌گذاران در آن به ثبت می‌رسند. به‌طورکلی، تمام افرادی که متقاضی فعالیت و معامله در بازار سرمایه هستند، باید در سامانه سجام ثبت ‌نام کنند. این افراد ممکن است سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی یا حتی خارجی باشند.  

هدف از ایجاد سامانه سجام کسب درآمد نیست؛ بلکه به ‌منظور ارائه خدمات فراگیر و یکپارچه در بازارهایی مانند بورس از آن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، افراد می‌توانند تنها با مراجعه به آدرس سجام (www.sejam.ir) از تمام دارایی و بازدهی سرمایه خود در این بازار اطلاعات کسب کنند. همچنین به‌ منظور ایجاد حساب در کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت و سرمایه گذاری در بورس و... باید در سجام ثبت‌نام کرده باشید.


بیشتر بخوانید: تریدر کیست


مزایای سامانه سجام بورس

شاید با خود فکر می‌کنید که مزیت راه‌اندازی و اجبار ثبت‌ نام تمامی سرمایه‌گذاران در سجام بورس چیست؟ آیا ممکن است این به ضرر فعالان بازار سرمایه باشد؟ خیر. ایجاد این سامانه جامع اطلاعاتی کاملاً به سود سرمایه‌گذاران تمام می‌شود. این سامانه در واقع به ‌منظور تسهیل امور فعالان و کاهش هزینه و زمان لازم برای فعالیت این عزیزان بوده است. اگر بخواهیم به‌طورکلی بگوییم که مزایای ثبت‌نام و استفاده از سامانه سجام چیست، به موارد زیر خواهیم رسید:

دریافت کد بورسی

ثبت‌نام آسان در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تا پیش از ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی، برای ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دریافت کد بورسی به ساعت‌ها رفت‌وبرگشت به سازمان مربوطه، ایستادن در صف انتظار و تکمیل فرم و اطلاعات نیاز بود. این روند در تغییر کارگزاری ناظر تکرار می‌شد و انجام تمام مراحل طی شده جزو الزامات بود. این امر می‌توانست زمان‌بر و پرهزینه باشد و تمایل بسیاری افراد برای فعالیت و معامله در بازار سرمایه را کاهش دهد.

این در حالی است که امروزه تنها یک‌بار در سامانه سجام بورس ثبت‌نام می‌کنید و تمام مراحل را در خود خلاصه می‌کند. یک‌بار تکمیل فرم و ارائه اطلاعات کامل در ثبت‌نام سجام، شما را از تکرار این روند در هر بار مراجعه به نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بی‌نیاز می‌کند. این نهادها می‌توانند از اطلاعات شما در سامانه سجام برای افتتاح حساب بهره بگیرند.

دریافت بی‌دغدغه سود مجامع

تا پیش از راه‌اندازی سجام، حتی فرایند دریافت سود نیز با هزینه‌های بی‌مورد همراه بود. بعد از هر یک از مجامع عمومی عادی که شرکت‌ها در آن‌ها اقدام به تقسیم بخشی از سود هر سهم (EPS) می‌کنند، اطلاعیه‌ای در سامانه کدال منتشر می‌شد. بر اساس این اطلاعیه، سرمایه‌گذاران باید از یکی از روش‌های رایج در آن زمان، سود خود را دریافت می‌کردند. در روش اول، سرمایه‌گذاران شماره ‌حساب خود را به‌ منظور دریافت سود و با استفاده از ایمیل ارسال می‌کردند. 

در روش دوم، یک تاریخ برای سرمایه‌گذاران مشخص می‌شد تا سرمایه‌گذاران با در دست داشتن کد بورسی و کارت ملی به بانک مربوطه مراجعه کرده و سود تقسیمی را دریافت کنند. این در حالی است که امروزه اطلاعات هر سرمایه‌گذار توسط سجام بورس در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد و وجه سود تقسیم ‌شده در تاریخ اعلام ‌شده و توسط همین شرکت به ‌حساب واریز می‌شود.


بیشتر بخوانید: کد بورسی چیست


امکان ویرایش سریع اطلاعات

تنها با یک تغییر آدرس، شماره تلفن یا شماره ‌حساب متوجه خواهید شد که مزیت سامانه سجام چیست و تا چه حد امور شما را تسهیل بخشیده است. تصور کنید به ‌صورت سالانه آدرس شما تغییر کند و هر سال نیاز به ویرایش اطلاعات خود در نهادهای بازار سرمایه مانند کارگزاری و صندوق سرمایه‌گذاری داشته باشد. لازم به ذکر است که این روند تا پیش از راه‌اندازی سجام بورس، تنها با مراجعه حضوری انجام می‌شدند. این در حالی است که امروزه با مراجعه به سایت سجام می‌توانید به‌ راحتی اطلاعات خود را ویرایش کنید. این اطلاعات به ‌صورت خودبه‌خود در نهادهای مالی ویرایش خواهند شد.

دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر

ممکن است شما معاملات خود را از طریق دو کارگزاری مختلف انجام دهید و به دلایل متفاوت، سهام یک نماد مشخص را از طریق هردو کارگزاری خریداری کنید. بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسید که انجام معاملات این نماد تنها با استفاده از کارگزاری اول بهتر است. تا پیش از ایجاد سجام بورس، برای یکی کردن کارگزار ناظر سهام این نماد باید حضوراً به کارگزاری دوم مراجعه کرده و بعد از دریافت گواهی سهام، فرم تکمیل ‌شده تغییر کارگزاری ناظر و گواهی سهام نماد مذکور را به کارگزاری اول ارائه می‌شد. امروزه این روند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان و تنها با انجام یک فرایند ساده میسر می‌شود.

دلایل راه اندازی سامانه ثبت نام سجام چیست

همان‌طور که بیان شد، تسهیل امور فعالان بازار سرمایه و مشتریان، تسریع و بهبود خدمات‌رسانی و کاهش هزینه و زمان لازم برای انجام امور مالی مختلف توسط مشتریان و نهادهای مرتبط از جمله مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی سجام بوده‌اند. این در حالی است که هم‌زمان با راه‌اندازی این سامانه، احراز هویت سرمایه‌گذاران تسهیل پیدا کرده و امکان پول‌شویی، سودجویی و تأمین مالی غیرمجاز در بازار سرمایه از بین رفته است.

آموزش ثبت‌نام در سامانه سجام بورس

اگر تا به حال کد بورسی نداشته اید و یا مراحل ثبت نام در سامانه سجام را انجام نداده اید، در هر کجای ایران و در هر مکانی که هستید، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان دولت، می توانید گام به گام از طریق راهنمای زیر، به آسانی کلیه مراحل ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل و در صورت نداشتن کد بورسی، آن را دریافت کنید. پس از عضویت، می‌توانید از کلیه خدمات و امور مشتریان کارگزاری به صورت غیرحضوری در سامانه لومینو کارگزاری سرمایه و دانش، برخوردار شوید.

مراحل ثبت نام سجام

ثبت نام در سامانه سجام دو مرحله دارد:

مرحله ۱: ابتدا با کلیک بر روی لینک «ثبت اطلاعات سجام»، اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنید. بعد از ثبت اطلاعات کد پیگیری ۱۰ رقمی به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود.

مرحله ۲: پس از دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی، با کلیک بر روی لینک «احراز هویت الکترونیکی سجام» و با وارد کردن کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام و دیگر اطلاعات، مراحل ثبت نام در سامانه را تکمیل و درصورت نداشتن کد بورسی، آن را دریافت کنید. 

یادآوری:

  • برای تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام، طی هر دو مرحله بالا الزامی است.

  • سجامی شدن تنها مختص افرادی که می خواهند  کد بورسی دریافت کنند نیست. شما برای انجام کلیه امور غیر حضوری در بازار سرمایه نیز نیازمند طی مراحل ثبت نام در سامانه سجام هستید.

  • توجه داشته باشید "احراز هویت الکترونیکی سجام فقط برای اشخاص بالای ۱۸ سال ممکن است". چنانچه سن مشتری زیر سن قانونی باشد، ولیِ شخص باید پس از ثبت اطلاعات سجام (مرحله ۱) با در دست داشتن مدارک هویتی خود و فرزند به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و احراز هویت سجامی فرزند خود را انجام داده و مراحل سجامی شدن را تکمیل کند. درصورت نداشتن کدبورسی، پس از تکمیل فرایند سجام، کد معاملاتی فرزند شما از طریق پیامک ارسال می‌شود.  

  1. ورود به سامانه ثبت‌نام

برای شروع، ابتدا باید به سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir واردشده و گزینه «ثبت‌نام در سجام» را انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب، به مرحله اول ثبت‌نام دسترسی پیدا می‌کنید.

آموزش ثبت نام سجام

  1. وارد کردن شماره تماس

در مرحله نخست ثبت‌نام، یک کادر خالی در مقابل شما ظاهر می‌شود که باید شماره تماس خود را بدون صفر در آن وارد کنید. با انتخاب گزینه «دریافت کد تأیید»، اندکی صبر کنید تا کد تأیید به شماره مذکور ارسال شود. توجه داشته باشید که این شماره باید تحت مالکیت خود شما باشد. در غیر این صورت، انجام مجدد این روند الزامی خواهد بود. 

سایت ثبت نام سجام

  1. وارد کردن کد تأیید، تعیین نوع مشتری و کد ملی

کد تأییدی که در مرحله قبلی به شماره تلفن شما پیامک شده است را در کادر خالی «کد تأیید» وارد کنید. در بخش نوع مشتری باید مشخص کنید که سرمایه‌گذار حقیقی  هستید یا حقوقی. کد ملی یا همان شناسه ملی و کد امنیتی را خالی رها نکنید؛ در غیر این صورت، گزینه تأیید برای شما پررنگ نمی‌شود و امکان رفتن به مرحله بعد وجود نخواهد داشت. در این مرحله، امکان دریافت کد تأیید در صورت عدم دریافت آن در مرحله دوم نیز وجود دارد. 

ثبت نام سجام

  1. پرداخت هزینه ثبت‌نام

در این مرحله، مبلغی به‌ عنوان کارمزد دریافت می‌شود. بنابراین، باید یکی از درگاه‌های پرداخت بانکی پیشنهاد شده را انتخاب کنید. با انتخاب درگاه بانک ملت یا ملی و ادامه روند، 10 هزار تومان از حساب شما کسر می‌شود. پرداخت این هزینه برای همه اجباری است و امکان ثبت‌نام رایگان وجود ندارد.

هزینه سجام

  1. وارد کردن اطلاعات هویتی

در مرحله آخر باید تمام اطلاعات هویتی خود را شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولید، نام پدر، جنسیت، شماره شناسنامه، کد ملی، محل تولد و صدور، سری شناسنامه و سریال شناسنامه را در بخش‌های مشخص‌ شده وارد کنید. این اطلاعات باید دقیق و کامل باشند. برای مثال، پسوند و پیشوند آورده نام و نام خانوادگی در شناسنامه نیز باید در سامانه نوشته شود.

مراحل ثبت نام سجام

  1. ثبت اطلاعات نماینده

اطلاعات وارد شده ممکن است مربوط به شخص «اصیل» باشد و یا اینکه شما به‌ عنوان «نماینده قانونی» ایشان اقدام به ثبت‌نام کرده باشید. این نماینده می‌تواند «وکیل» دارای وکالت قانونی، «وصی» به معنای کسی که طبق وصیت فرد متوفی به‌ عنوان مأمور و نماینده برای انجام امور انتخاب ‌شده است، «قیم» دارای حکم قضایی سرپرستی یا «ولی» شامل پدر یا پدربزرگ شخص مذکور باشد. این نماینده باید به ‌طور مستقل و از قبل در سجام ثبت‌نام کرده باشد تا اطلاعات وی از طریق سجام تأیید شود.

سخن پایانی

برای افتتاح حساب در یک کارگزاری یا نهادهای مالی دیگر، ابتدا به ثبت‌نام در سجام نیاز خواهید داشت. در ادامه می‌توانید کد معاملاتی سجام را دریافت کرده و به معامله در بازار بورس بپردازید. در این مطلب فهمیدید که کاربرد سامانه سجام چیست و با چه هدفی ایجادشده است. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید در این سامانه ثبت‌نام کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
آذر ورهرامی ویژه
 ارسال شده در : شنبه 13 اسفند 1401

با سلام من یک سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت (سهامی عام) مربوط به سال 1384 دارم. حدودا 20 سال است که خارج از کشور زندگی می کنم و در حال حاضر ایران هستم. می خواستم این سهام را در صورت امکان بفروشم ولی متاسفانه با سیستم آشنایی ندارم و ترجیجا می توانم به صورت حضوری این کار را انجام بدهم. لطفا مر ا راهنمایی کنید. ممنون کد سهامدار 165108

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

همراه گرامی، شما می توانید با مراجعه به سامانه غیرحضوری کارگزاری سرمایه و دانش به آدرس lomino.ir ثبت نام کنید و یک روز کاری بعد سهام خود را به صورت حضوری و غیرحضوری به فروش برسانید

رجب داعمی اقدم
 ارسال شده در : چهارشنبه 02 شهریور 1401

با سلام و احترام اینجانب در سال ۹۹ برای خودم که سرپرست خانواده می باشم سهام دارایکم کارگزاری مفیدباپک مرکزژی etf که برای هر فرد دومیلیون تومان خریداری کردیم و برای بچه هان هر نفر هم از همان سهام خریدیم جمعا ۵ نفر بهمبلغ ده میلیون تومان تمامژاسناد ومدارک رو هم جهت باز بینی به پیشخوان دورت و بانک رفتم گفتند تا پریافت کد بورسیهمه اطناد کامله اما از سال ۹۹ تا به امروز خبری اژ سود و یا گم شدن پول کسی خزر نداره؟ گناه بنده و بچه هامون در کجاست لطفا بفرمایید

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

اگر سهام دارایکم را از کارگزاری خریداری کرده اید باید از کارگزاری مربوطه پیگیری کنید و یا اگر از سامانه های دیگر اقدام به خرید کرده اید می توانید با ثبت نام در کارگزاری سرمایه و دانش و ثبت درخواست تغییرکارگزار ناظر بابت سهام دارایکم،دارایی خود را به کارگزاری انتقال دهید و به فروش برسانید و همینطور جهت اطلاع از وضعیت سهام خود می‌توانید به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان مراجعه کنید و از قسمت گزارش دارایی وضعیت سهام خود را مشاهده کنید.

فاطمه سیمکانی
 ارسال شده در : دوشنبه 17 آذر 1399

عالی

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

سپاسگزاریم