5 نکته مهم در خرید سکه بانک مرکزی از بورس ❤️‍🔥

5 نکته مهم در خرید سکه بانک مرکزی از بورس ❤️‍🔥
  7
 21729
امتیاز کاربران 3/5 از 5

خرید سکه از بورس

طلا از گذشته یکی از امن‌ترین و رایج‌ترین، گزینه‌های  سرمایه‌گذاری در کشورمان بوده است. به منظور حفظ ارزش سرمایه،  خرید طلا مخصوصا به شکل آب شده و سکه به دلیل نداشتن کارمزد و سایر هزینه‌های جانبی، بین مردم محبوب می‌باشد. این در حالی است که در بورس کالا امکان خرید سکه و طلا وجود داشته و کلیه سرمایه­‌گذاران می ­توانند با هر مقدار سرمایه­ای و بدون دغدغه نگهداری فیزیکی اقدام به خرید سکه و طلا نمایند.

در این مقاله به بررسی عرضه سکه بانک مرکزی در بورس با نماد «سکه‌مرکزی»، چگونگی معامله آن، تاریخ سررسید و بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

عرضه اوراق سکه بانک مرکزی با نماد «سکه مرکزی» از روز سه‌شنبه1401/08/17 شروع شده است. سررسید این اوراق 6 ماهه می‌باشد. البته امکان فروش زودتر از موعد به قیمت روز، در بورس کالا وجود دارد. زمان معامله اوراق سکه بانک مرکزی ساعت 11:30 تا 15 می‌باشد که البته این زمان گاهاً از طرف سازمان بورس تغییراتی در این زمان اعمال می گردد. 


خرید ربع سکه از بورس 


مراحل خرید نماد «سکه مرکزی»

خرید و فروش سکه بانک مرکزی همانند خرید و فروش سهام از طریق سامانه‌­های معاملات کارگزاری­‌ها امکان­پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک سامانه امن و با قابلیت‌های مدرن برای این منظور استفاده نمایید.

برای خرید یا فروش این نماد لازم است:

  • در سامانه سجام ثبت نام کنید.
  • در یکی از کارگزاری‌های مجاز ثبت نام نموده و کد بورسی دریافت نمایید.

یک سامانه معاملاتی آنلاین مناسبت انتخاب نمایید.

خرید «سکه مرکزی» با استفاده از سامانه لومینو

مرحله اول:

در مرحله نخست به سایت لومینو (سامانه معاملاتی اختصاصی کارگزاری سرمایه و دانش) وارد شوید. برای ورود به این سامانه معاملاتی ، از «اینجا» وارد سایت کارگزاری شده و سپس از بخش منو اصلی و زیرمنوی «معاملات» وارد لومینو شوید.

                                     آموزش خرید سکه از بورس
 

مرحله دوم:

بعد از ورود به حساب کاربری،  مانند تصویر زیر  نماد «سکه مرکزی» را جستجو نمایید. لازم است پیش از خرید، قدرت خریدتان را به اندازه مورد نیاز شارژ نمایید.

                      عرضه سکه در بورس

در صورتی که قبلا در لومینو ثبت­‌نام کرده‌­اید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید؛ در غیر اینصورت، از «اینجا» جهت ثبت نام اقدام نمایید. شما می‌­توانید پس از ثبت‌­نام از قابلیت‌­های این سامانه نظیر  فیلترهای هوشمند، معاملات شرطی ، ایجاد استراتژی‌های شخصی، تعیین حد سود و ضرر اتوماتیک و غیره به صورت رایگان بهره­‌مند شوید.

مرحله دوم:

بعد از ورود به حساب کاربری،  مانند تصویر زیر  نماد «سکه مرکزی» را جستجو نمایید. لازم است پیش از خرید، قدرت خریدتان را به اندازه مورد نیاز شارژ نمایید.

نماد سکه بانک مرکزی

محدودیت‌­های خرید سکه در بورس:

بانک مرکزی برای خرید نماد «سکه مرکزی» سقف خرید مشخصی را برای هر کد بورسی تعیین کرده است. بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده سازمان بورس، سقف خرید اشخاص حقیقی  حداکثر صد سکه تمام  معادل 10,000 واحد می‌باشد.

مزایای خرید اوراق سکه بانک مرکزی:

  • معاف از مالیات بودن خرید سکه از بورس کالا
  • پرداخت کارمزد کمتر نسبت به خرید حضوری
  • قیمت رقابتی تر نسبت به بازار فیزیکی
  • امکان نقدشوندگی  بیشتر سرمایه‌ نسبت به سکه فیزیکی
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری برای خرید و فروش
  • جلوگیری از مشکلات نگهداری فیزیکی از قبیل سرقت و جا به جایی
  • امکان وثیقه گذاری  اوراق سکه بانک مرکزی جهت دریافت تسهیلات
  • عدم امکان انتقال به غیر در اوراق سکه مرکزی

سررسید اوراق «سکه مرکزی»

سررسید این اوراق شش ماهه می‌باشد که با احتساب روز عرضه، موعد سررسید آن 17 اردیبهشت 1402 خواهد بود. به نظر می­رسد در پایان سر رسید این اوراق سه حالت زیر وجود داشته باشد:

  1.  امکان تسویه نقدی در زمان سر رسید
  2.  قابلیت  انتقال به سر رسید جدید
  3.   قابلیت تحویل فیزیکی در زمان سررسید  

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا نحوه خرید سکه بانک مرکزی در بورس را به زبان ساده توضیح دهیم. از مزایای آن صحبت کردیم و در پایان سناریوهای پیشروی خریدار در زمان سررسید اوراق  را بررسی کردیم.

مطالب بیان شده بر اساس اطلاعیه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار،  که تا تاریخ 20 آذر 1401 به روز رسانی شده اند، تهیه شده است. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

 زمان و نحوه تحویل سکه توسط بانک مرکزی اعلام شد.

بانک مرکزی طی بیانیه ای اعلام کرد که اوراق سلف سکه مرکزی بصورت فیزیکی و از طریق بانک ملی تسویه خواهد شد. تاریخ تحویل فیزیکی اوراق سلف سکه مرکزی از تاریخ 23 تا 31 اردیبهشت خواهد بود.

لازم به ذکر است که در صورت عدم مراجعه در مهلت مقرر ۶۰ روزه، بازخرید سکه به آخرین نرخ معاملاتی اوراق مذکور به کسر دیون مربوط (مبلغ ۶۰ میلیون ریال) انجام و الباقی به حساب دارندگان واریز خواهد شد.

خریداران محترم توجه داشته باشند در صورت عدم مراجعه در زمان سررسید اوراق (31 اردیبهشت) به ازای هر روز تقویمی عدم مراجعه خریدار مبلغ یک میلیون ریال بایت هر سکه توسط بانک مرکزی، بعنوان دیرکرد دریافت خواهد شد. تاخیر در مراجعه برای تحویل فیزیکی از 31 اردیبهشت به بعد و حداکثر تا 60 روز تقویمی  محاسبه خواهد شد.

شعب منتخب بانک ملی برای تحویل فیزیکی متعاقبا اعلام خواهد شد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ارسلان دولتخواه
 ارسال شده در : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402

با سلام قابلیت انتقال به سررسید جدید چگونه است ؟ لطفا بیشتر توضیح دهید!

علی
 ارسال شده در : چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402

با سلام به هنگام سررسید آیا بانک های سهرستان ها نسبت به تحویل سکه به افراد حقیقی اقدام خواهند کرد یا سکه ای درکار نیست.

مدیر سایت
 ارسال شده در : شنبه 09 اردیبهشت 1402

با سلام، برای تحویل ربع سکه بهار آزادی به خزانه بانک رفاه کارگران به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه کارگران، پلاک ۲۵۴۸ مراجعه نمایید. البته پیش از مراجعه به خزانه بانک رفاه باید از سامانه نوبت‌دهی دریافت ربع سکه به نشانی coin.refah-bank.ir/Membership/login نوبت بگیرید.

کامران
 ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

صرافی ها و طلافروشی ها، سکه هایی که از بورس گرفته ام را نمیخرند و میگویند که خرا ب ضرب شده است و نمیتوانم نقد کنم

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 16 فروردین 1402

همراه گرامی غالبا این گونه ادعاها صرفا جهت با قیمت پایین خریدن از مشتری مطرح می شوند. اطلاعات تکمیلی تر را از اهالی فن این حوزه جویا شوید.

کامران فرهنگ
 ارسال شده در : پنجشنبه 29 دی 1401

آیادر سررسید یعنی اردیبهشت 1402 باید حتما تحویل سکه در تهران انجام بشه یا اینکه در شهرستان ها هم میشه به صورت فیزیکی تحویل گرفت ؟...تشکر

مدیر سایت
 ارسال شده در : شنبه 20 اسفند 1401

سلام، برای تحویل ربع سکه بهار آزادی به خزانه بانک رفاه کارگران به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه کارگران، پلاک ۲۵۴۸ مراجعه نمایید. البته پیش از مراجعه به خزانه بانک رفاه باید از سامانه نوبت‌دهی دریافت ربع سکه به نشانی coin.refah-bank.ir/Membership/login نوبت بگیرید