✔️نقشه بازار بورس☀️بررسی مهم ترین نکات

نقشه بازار بورس نمایی از وضعیت کلی بازار برای مقایسه و تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. در این مطلب از کارگذاری سرمایه و دانش درباره نقشه بازار بورس بیشتر بخوانید.
✔️نقشه بازار  بورس☀️بررسی مهم ترین نکات
  0
 3663
امتیاز کاربران 0/0 از 5

نقشه بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوع بسیار مهمی که در این مقاله به بررسی کامل و جامع آن خواهیم پرداخت. کاربرد نقشه بازار بورس برای انجام معاملات هرچه بهتر اهمیت خواهد داشت. اگر تسلط کافی به استفاده از نقشه بازار بورس نداشته و اطلاعات موجود در آن را درک نکنید، یکی از بهترین ابزارهای تحلیل بازار را از دست خواهید داد.

با توجه به اهمیتی که در این نقشه برای تحلیل هرچه بهتر شرایط بازار بورس و سهام مختلف دارد، ازاین‌رو مطالعه این مقاله برای همه معامله گران الزامی بوده و حتماً باید نکات ارائه‌شده در ادامه را در جهت بهبود شرایط تحلیل بازار بورس در نظر داشته باشید. سعی کرده‌ایم تا همه مطالب را به زبان ساده و به‌صورت حرفه‌ای بیان کنیم تا هم درک آن‌ها ساده باشد و هم به‌صورت کاربردی قابل‌استفاده باشند.

نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست و چه کاربردی دارد

قبل از هر چیزی باید اشاره کنیم که نقشه بازار بورس چیست و چه کاربردهایی را می‌توان از آن انتظار داشت؟ پاسخ پرسش نقشه بازار در بورس چیست بسیار ساده است. اگر تاکنون نقشه بازار در بورس چیست را جستجو کرده باشید، با تصاویری مشابه با تصویر زیر روبرو شده‌اید.

سهام مختلف بازار بورس را در این تصویر مشاهده می‌کنید که در خانه‌هایی با اندازه‌های مختلف و به رنگ قرمز و سبز دیده می‌شوند. رنگ سبز در این نقشه نشان‌دهنده صعودی بودن قیمت سهام موردنظر در بازار در طول روز جاری است و اندازه هرکدام از خانه‌ها نیز نشان‌ دهنده موارد مختلفی اعم از حجم معاملات، ارزش بازار و بزرگی یک سهم در بازار بورس را دارد.

این نقشه که به‌صورت کلی شرایط بازار بورس را در هرروز به نمایش می‌گذارد، اصطلاحاً نقشه بازار بورس نام‌گذاری شده و حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع نقشه بازار بورس

انواع نقشه بازار در بورس چیست و هر یک چه کاربردهایی دارند؟ در حال حاضر کاربران می‌توانند نقشه بازار بورس را در وضعیت‌های مختلفی مشاهده کنند که هر یک از این وضعیت‌ها به‌نوعی تعریف‌کننده نوع خاصی از اطلاعات هم هست. برای اینکه به‌صورت کاملاً عملیاتی شما را با کاربرد نقشه بازار بورس هم آشنا کرده باشیم، لازم است تا انواع آن را با شما در میان بگذاریم که به شرح زیر هستند:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش بازار هر سهم 

یکی از رایج‌ترین انواع نقشه بازار بورس اطلاعات سهام موجود در بورس را بر اساس ارزش بازار هر سهم نشان می‌دهد. هر سهمی در بازار بورس ارزش بازار مشخصی دارد که هرروز این ارزش بر اساس قیمت آن سهم با تغییراتی روبرو می‌شود. در نقشه بازار بورس بر اساس ارزش هر سهم شما می‌توانید تغییرات هر سهم را در طول همان روز معاملاتی بر این اساس مشاهده کنید.

ارزش بازار هر سهم از حاصل شرب تعداد سهام آن در قیمت آن به دست می‌آید. تعداد سهام یک سهم معمولاً در کوتاه‌مدت تغییری نکرده و همیشه مقداری ثابت است. با توجه به امکان تغییرات چندین درصدی قیمت یک سهم، مسلماً ارزش بازار هر سهم در هرروز معاملاتی با تغییراتی روبرو می‌شود. در این نوع نقشه شما می‌توانید تغییرات هر سهم را بر این اساس و همین‌طور مثبت و منفی بودن این تغییر را نسبت به 24 ساعت گذشته مشاهده کنید.

نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات 

یکی دیگر از مواردی که باید در پاسخ به سؤال انواع نقشه بازار بورس چیست به بررسی آن بپردازیم، نقشه‌ای است که در آن حجم معاملات ملاک قرار می‌گیرد. دقت کنید که این نقشه ممکن است شرایط کاملاً متفاوتی نسبت به نقشه قبلی داشته باشد. زیرا حجم معاملات هر سهم با سایر سهام کاملاً متفاوت بوده و ممکن است این نقشه حتی ازنظر تغییرات نشان داده‌شده با نقشه قبلی نتایج متفاوتی را نشان دهد.

دقت کنید که این نقشه اهمیت بسیار زیادی برای تریدرها و افراد حرفه‌ای فعال در بازار بورس دارد. زیرا بسیاری از استراتژی‌های به کار گرفته شده در این بازار بر اساس حجم معاملات تغییر شده و حجم درواقع یک سیگنال بسیار قدرتمند برای خریدوفروش سهام توسط آن‌ها محسوب می‌شود.

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات 

هم‌چنین یکی دیگر از انواع نقشه بازار بورس نمایش تغییرات بر اساس ارزش معاملات است. دقت کنید که ارزش معاملات یک سهم با ارزش بازار آن متفاوت است. در هرروز کاری معاملات مختلف باقیمت‌های مختلف در یک سهم اتفاق می‌افتد. در هر معامله، ارزش آن از حاصل‌ضرب قیمت معامله در حجم آن به دست می‌آید. درصورتی‌که برای کل معاملات بازار این مقدار را به دست آورده و میانگین نهایی آن‌ها را به دست بیاوریم، می‌توانیم نقشه بازار بر اساس ارزش معاملات هر سهم را ترسیم نماییم.

نقشه بازار بر اساس صنایع مختلف

هم‌چنین از موارد کاربرد نقشه بازار بورس و انواع آن می‌توان تفکیک صنایع مختلف را نیز در آن یادآور شد. در این نوع از نقشه بازار شما می‌توانید سهام هرکدام از صنایع را به تفکیک در کنار یکدیگر مشاهده کنید. این مهم نیز می‌تواند دید مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی این سهم‌ها را به شما بدهد.

نقشه بازار بورس چه اطلاعاتی ارائه می‌کند

اما اطلاعات مندرج در نقشه بازار بورس چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده نمود؟ بر اساس اینکه از کدام‌یک از انواع نقشه بازار بورس استفاده کرده باشید، اطلاعات متفاوتی از آن دریافت خواهید کرد. از مهم‌ترین اطلاعاتی که می‌توانید با استفاده از نقشه بازار به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، موارد زیر هستند:

  • امکان مشاهده تغییرات تمام سهم‌های موجود در بازار بورس را به‌صورت یکجا خواهید داشت. این تغییرات به درصد و به قیمت قابل‌مشاهده است. 

  • با نگه‌داشتن موس روی هر سهم نیز اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. اطلاعاتی مانند صنعت مربوطه، میزان افت یا افزایش قیمت، حجم معاملات و مواردی ازاین‌دست در اختیار شما خواهد بود. 

  • حجم معاملات هر سهم در نقشه بازار مشخص است. 

  • میزان تغییرات ارزش بازار هر سهم را مشاهده خواهید کرد. 

  • نمایش صعودی بودن یا نزولی بودن هر سهم از دیگر اطلاعات قابل دسترس در نقشه بازار است.

رنگ‌های موجود در نقشه بازار نشان‌دهنده چه چیزی هستند؟

اما منظور از هرکدام از رنگ‌ها در نقشه بازار بورس چیست و این رنگ‌ها چه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند؟ به‌صورت کلی در نقشه بازار سهم‌ها با دو رنگ قرمز و سبز نشان داده می‌شوند. رنگ قرمز به این معنی است که سهم موردنظر در طول روز معاملاتی با افت قیمت روبرو بوده است. رنگ سبز نیز به این معنی است که سهام موردنظر در طول روز معاملاتی با افزایش قیمت همراه بوده است. هرچقدر حجم و تغییرات قیمت یک سهم بیشتر باشد، رنگ آن نیز پررنگ‌تر خواهد بود.

کاربرد نقشه بازار بورس چیست

از مهم‌ترین موارد کاربرد نقشه بازار بورس نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • برای تصمیم‌گیری درباره صعودی بودن یا نزولی بودن سهم‌های یک صنعت 

  • برای مشاهده شرایط کلی بازار در یک نگاه 

  • امکان مشاهده و تشخیص سهم‌هایی با بیشترین میزان تأثیر بر شاخص در یک نگاه 

  • شناسایی سهم‌هایی که تحرکات بیشتری در آن‌ها وجود داشته است. 

  • شناسایی سهم‌هایی با بیشترین حجم معاملات در هرروز کاری

  • امکان مشاهده قیمت‌های لحظه‌ای و پایانی هر سهم به‌صورت لحظه‌ای 

  • امکان شناخت سهم‌های هر صنعت 

نقشه بازار بورس را از کجا ببینیم

اما چگونه می‌توانیم نقشه بازار بورس را مشاهده کنیم؟ برای دیدن نقشه بازار بورس می‌توانید از سایت‌های ارائه دهنده این نقشه کمک بگیرید. از این جمله می‌توان به سایت خود سازمان بورس به آدرس Tsetmc.ir اشاره کرد.

با ورود به این سایت و انتخاب گزینه نقشه بازار در منوی بالا امکان مشاهده این نقشه را خواهید داشت. هم‌چنین درصورتی‌که در هر یک از کارگزاری‌های فعال در بازار بورس عضویت دارید، امکان مشاهده نقشه بازار از طریق حساب کاربری خود را نیز خواهید داشت. 

جمع‌بندی

در این مطلب به این پرسش پرداختیم که نقشه بازار بورس چیست و چطور به ما در انجام معاملات کمک می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از کاربرد نقشه بازار بورس روند بهتری برای انتخاب سهم‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در پیش‌گرفته و این ابزار را نیز در خدمت خود داشته باشید. همچنین اکنون می‌توانید بسیاری از اطلاعات را به‌صورت یکجا با استفاده از نقشه بازار بورس در اختیار داشته و چالشی برای انتخاب هر یک از آن‌ها نیز نخواهید داشت.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha